25r

Mer inden clooster sijn die brooders den bosen viant rebel ende
niet tot sinen wille Daer om sijn daer veel duuelen die gheeste
like deuote menschen becoren ende anuechten.
Van achates ende cerastes . Dat [neghentiende] dyalogus
0190.8302 025r 1
AChates is een costelike steen ende heeft witte ende swar
te circulen die menigherhande sijn van verwen Dye
eerste is gheuonden in cicilien Cerastes is een serpent
dat achte hoornen op sijn hooft staende heeft Dese hoorn van
dit serpent daert op die tafel gheset wort mit spisen verdrijft al
le venijnt Ende men maect van die hoornen heften der messen die
men op des keysers tafel voer alle spise opset ende hebben die na
tuer dat si nat worden van sweet als daer enich venijnt op ghe
set wort . Dit serpent wantet van allen dieren ghehaet is ende
versmaet wort ghinck tot achatem den costeliken steen ende seyde
O costelike ouerscoon gemme come tot my ende sette di tusschen
minen hoorn ende ick sal di heerliken draghen wanttu die craft heb
ste gracioos ende allen creaturen ontfancklic te maken den gheen
die di draghet Ende oeck beloue ick di ist dattu mi aldus graci=
oes makeste dat ick die grote heren ende oeck die ondersaten ende alle
onnosele berouen sal ende di die helft vanden roof gheuen Die steen
achates antwoorden ende seyde: Dattu segste en behaghet my
niet ¶ Om dat paulus dye heylighe apostel scrijft Dat dye
gheen die quaet doen ende die dat oeckconsenteren dat die mit ge
liker pinen der ewigher doot worden ghepinicht Ende men oeck

Maar in het klooster komen de broeders in opstand tegen de duivel en willen zijn zin niet doen. Daarom zijn er veel duivels die vrome mensen in verleiding brengen.
De achttiende dialoog. Over de agaat en Cerastes
0190.8302 025r 1
De agaat is een kostbare steen met witte en zwarte cirkels waar veel kleuren in te zien zijn. De eerste steen is gevonden op Sicilië.
Cerastes is een draak die acht hoorns op zijn kop heeft. Alle gif wordt uit het voedsel verdreven wanneer een hoorn van deze draak op tafel gezet wordt. Ook maakt men van die hoorns messenheften voor het eten op de tafel van de keizer. Deze hebben de eigenschap dat ze gaan zweten als er gif op terecht komt.
Deze draak wordt door alle dieren gehaat en geminacht. Hij ging naar de agaat, de kostbare steen, en zei: “O kostbaar, prachtig juweel, kom bij me en neem plaats tussen mijn hoorns en ik zal er prachtig uitzien, want jij hebt de macht om schoonheid te geven en alle schepselen ontvankelijk te maken voor degene die jou draagt. Omdat jij het bent die me op deze manier mooi maakt, beloof ik je ook dat ik de voorname heren, de ondergeschikten en alle onschuldige mensen zal beroven en jou de helft van de buit zal geven.”
De agaat antwoordde: “Wat je daar zegt bevalt me niet, want de heilige apostel Paulus schrijft, dat degenen die kwaad doen en degenen die daarmee instemmen dezelfde pijn van de eeuwige dood zullen ondervinden. Ook