43r

laste ende perikel bliuen ende dede als si plach ende seide DJe man
die dat onreyn wijf betrouwet.die doet dicwijl dat hem rouwet
Hier om sellen hem alle menschen wachten dat si oeck om dye
scoonheyt des wijfs niet verderft en worden . Want om die
scoonheyt des wijfs sijn veel menschen bedoruen.als die wise man
seytDaer om gheeft hi den mannen raet ende seyt En wilt die ma
ghet niet begheren op dattu bi auentuer in hoor scoonheyt niet
in last en coemt Dit perikel heeft die heylighe man iob anghe=
merckt ende seyde Jc heb mit minen oghen ouerdracht ghemaect
dat scoon wijf niet te sien opt dat ick vander maghet niet soude
dencken.Glosa.mit onreynicheyt Hier om seyt bernardus dat
ansicht des wijfs is een venijnde scut . het wondet dye ziel ende
sciet venijnt Natuerliken hinderthet meer antesien een scoon wijf
dan die niet scoon en is Aldus deden die philosophen doe si dat
seer scoon wijf helena saghen dat si hoor oghen deckeden ende sey
den. laet ons vlyen laet ons vlien Men vindet ghescreuen dat
democritus die philosooph had hem seluen sijn oghen wtghe
steken Daer drie saken toe waren als andere daer of scriuen Die
eerste saeck was want dat wtwendighe ghesicht verstroyden
sijn inwendighe ghesicht desharten dat sijn die ghedachten Die an
der saeck was want hy niet sien en mocht dattie bose menschen in
die werlt bloeyden ende gheluck hadden Die derde was want
hy die vrouwen sonder begheerlicheyt niet ansien en mochte.
¶Van den zeehont ¶ Dyalogus xxxix
0190.8302 043r 1

terwijl hij in groot gevaar verkeerde. Toen deed ze weer gewoon en zei: “Een man die een onkuise vrouw vertrouwt, doet dikwijls iets wat hem berouwt.” Daarom moeten alle mannen ervoor waken dat ze niet vanwege de schoonheid van de vrouw in het verderf gestort worden. Want de schoonheid van de vrouw heeft veel mannen te gronde gericht, zoals de wijze man zegt. Daarom geeft hij de mannen raad door te zeggen: “U moet niet op onzedelijke wijze naar een jonge vrouw verlangen opdat haar schoonheid u niet noodlottig wordt.”
Dit gevaar heeft de heilige Job onderkend. Hij zei: “Ik dwing mijn ogen ertoe niet naar een mooie vrouw te kijken. Dan kan ik niet aan haar gaan denken.” [toevoeging vertaler: “op een onkuise manier”] Daarom zegt Bernardus: “Het gezicht van een vrouw is als een giftige pijl: het verwondt de ziel en schiet met vergif.”
Natuurlijk hindert het meer om een mooie vrouw te zien dan een vrouw die niet mooi is. Dat was zo bij de filosofen toen ze de erg mooie vrouw Helena zagen. Ze bedekten hun ogen en zeiden: “Laten we maken dat we wegkomen.”
Er staat geschreven dat Democritus de filosoof zich de ogen had uitgestoken. Daar kunnen drie redenen voor geweest zijn, zoals door anderen beschreven. De eerste reden was dat het zien met de ogen zijn innerlijke ervaring ofwel zijn gedachten verduisterde. De tweede reden was dat hij niet kon aanzien dat de kwaadwillende mensen in de wereld opgewekt en gelukkig waren. De derde reden was dat hij de vrouwen niet zonder onzedelijk verlangen kon aankijken.
De 39e dialoog. Over de zeehond
0190.8302 043r 1