26r

ende besocht moeten worden als paulus leert Proeft alle dinc
ende datter goet is dat houdet . Ganck daer om int vuer ende
vechte mit my want dan sel hem dijn doecht ende victorie verto
nen Doe si aldus tesamen int vuer ghinghen is dat loot ghe=
smouten ende te niet ghecomen . ende dat gout ghinck wten
vuer ghepurgeert ende verbetert segghende . SOnder
cracht sijn houaerdighe ende vermetele woorden ende sonder
macht Aldus vindet men veel houaerdighe menschen die seer
scoon ende vermetel sijn van woorden die gheen doecht in hen
hebben daer of si hem vermeteliken beroemen. Ende daer om
als si becoort of gheproeft worden comen si te niet alst loot dat
int smelten verswijnt Daer om wilstu in den oghen godes duer
baer ende waerde wesen sich dattu oetmoedich biste in dijn selfs
oghen . Daer om seyt die leerre ysidorus weest cleyn in dijns
selfs oghen op dattu groot moechste wesen in dye oghen goods
Want die in hem seluen cleyn is die is groot bi gode Daer om
seyt oeck gregorius Hoe du glorioser biste voer dijns selfs o=
ghen . alsoe veel bistu voer gode ende sijn enghelen snooder
Te romen was een heylighe vrouwe dye soe oetmoedich ende
cleyn in haer seluen was dat hoer docht dat si onwaerdich was
ten heylighen outaer te gaen ende oeck inder eleuacien op des
priesters handen dat lichaem cristi te ansien Op een tijt ghe=
sciedent dat alle dat volck ten heylighen outaer ghinck om dat
heylighe sacrament te ontfanghen dat si om hoer groter oet=
moedicheyt niet voort en dorste gaen Daert wt groten mira
kel ghesciede . dat dye vrouwe van eenre duyf die van bouen
quam ende nam dat heylighe sacrament vanden outaer alsoe
ghemundicht wort daert alle dat volk sach .

¶ Van gout ende siluer ¶ Dat twintichste dyalogus

moeten worden. Zoals Paulus leert: ‘Onderzoek alle dingen en behoud het goede.’ Ga daarom het vuur in en vecht met mij want dan zullen jouw kracht en overwinning zich openbaren.”
Toen zij vervolgens samen het vuur ingingen, smolt het lood en ging het teniet. Het goud kwam gezuiverd uit het vuur en zei: “Hoogmoedige en brutale woorden zijn zonder macht en kracht.”
Zo zijn er veel verwaande mensen die mooie woorden spreken maar die niet de deugd in zich hebben waarop zij zich beroemen. Daarom bezwijken zij die op de proef worden gesteld, zoals het lood dat bij het smelten verdwijnt. Als je daarom in de ogen van God kostbaar wilt zijn, zorg dan dat je nederig bent.
Daarom zegt de leraar Isidorus: “Wees bescheiden opdat je groot kunt zijn in de ogen van God. Want degene die bescheiden is, wordt groot bevonden door God.” Daarover zegt Gregorius: “Hoe beter je jezelf vindt, des te geringer je bent voor God en de engelen.”
In Rome was een heilige vrouw die zo nederig en bescheiden was dat zij zichzelf als onwaardig beschouwde naar het heilige altaar te gaan om daar de opheffing van de hostie, het lichaam van Christus, in de handen van de priester te aanschouwen.
Op een keer gebeurde het dat iedereen naar het heilige altaar ging om het heilige sacrament te ontvangen maar dat zij door haar grote bescheidenheid niet naar voren durfde te lopen.
Toen gebeurde er een groot wonder: iedereen zag dat er een duif van boven kwam, het heilige sacrament van het altaar nam en de hostie bij de vrouw op haar tong legde.

De twintigste dialoog. Over goud en zilver