21r

na dat die heylige sint ian ewangelist seyt in syn epistolenWant
alle die werlt is op alle quaet ghestelt Om datter alle so veel
periculen inder werlt sijn datse gheen hart begripen en mach
noch gheen tonghe wtspreken Daer om seyt gregorius. Altoes
sellen wij sorghen.want wij altoes in perikel sijn Hier om sey=
de die goutsmit totten saphier lieue kint ic en derf v niet laten
gaen noch achter lande lopen Mer ic wil v in goeder hoeden hou
den Ende doe hi dit seyde settede hi den saphier in die croon daer
si altoes mit groter eren staende bleef besloten ende seyde Be
ter is besloten te wesen ende in behoudenre hant . Dan bijster te
wesen ende lopen achter dat lant Aldus isset den gheesteliken men=
sche dat alre best dat hi in sijn clooster ende inder cellen blijftAls
een heilich vader seyde totten ionghen broederGanc in dijn celle
ende si sal di alle dijnc leren want het een oudt segghen is Vrede
is binnen der cellen Ende daer buten en is anders niet dan onrust
ende kijf Daer om seyt iheronimus. Die cristum begheert die en
soect gheen dinghen van die werlt Mer die celle wort hem een
paradijs der heyligher scriften.ende buten der cellen te lopen
een pijn. Die abt euagrius seyde tot enen int vader leuen die
tot hem seyde Jck en mach niet vasten noch arbeyden noch oec
den sieken dienen .¶ Ganck eet ende drincke ende slaep alleen
en ganck niet wter cellen Want dat volhardende bliuen inder
cellen . brenghet den monick tot sijnre ordinancie

¶ Van topasius den costeliken steen Dat sestiende dyalogus
0190.8302 021r 1

zoals de heilige Johannes de evangelist in zijn brieven zegt: ‘Want de hele wereld is in de macht van het kwaad.’”
Omdat er zoveel onheil is in de wereld dat geen hart het kan begrijpen en geen tong het kan uitspreken, zegt Gregorius: “Wij moeten altijd waakzaam zijn want wij zijn altijd in gevaar.” Daarom zei de goudsmid tegen de saffier: “Lieve kind, ik mag je niet laten gaan om door de wereld te trekken. Ik wil je onder mijn hoede houden.” Toen hij dit zei, zette hij de saffier in de kroon waar hij altijd eervol bleef vastzitten. Vervolgens zei hij: “Het is beter veilig opgesloten te zijn dan verdwaald in de wereld te lopen.”
Zo is het voor de geestelijke mens het allerbeste in de cel van het klooster te blijven. Zoals een heilige vader tegen een jonge broeder zei: “Ga in je cel. Die zal je alle dingen leren. Het is immers een oud gezegde dat er vrede is binnen in de cel terwijl erbuiten niets anders is dan onrust en ruzie.” Daarom zegt Hieronymus: “Wie Christus begeert, zoekt geen dingen van de wereld, maar de cel wordt voor hem een paradijs van de heilige geschriften en buiten de cel te zijn wordt als pijn ervaren.”
In Het Leven van de Woestijnvaders zei abt Evagrius tegen iemand die hem gezegd had dat hij niet mocht vasten, werken of de zieken verzorgen: “Ga eten en drinken en slaap slechts. Ga niet uit je cel want met volharding in de cel blijven, brengt de monnik tot zijn gelofte.”

De zestiende dialoog. Over de kostbare steen topaas
0190.8302 021r 1